Aandacht

de kracht van erkenning

De training MindfulMove bestaat uit zes bijeenkomsten van anderhalf uur. In iedere bijeenkomst wordt een onderdeel uit het lesmateriaal doorgenomen en er is gelegenheid om ervaringen uit te wisselen. Het lesmateriaal bevat focusvaardigheden, is wetenschappelijk getoetst* en beschikbaar gesteld door Ann Weiser Cornell, een internationaal bekende Focusingtrainer en schrijver van o.a. "De kracht van Focussen."

Regelmatig waren deelnemers blij verrast over het effect wat snel merkbaar werd en de eenvoud van de oefeningen om zelf toe te passen. Er ontstaat een verandering in beleving. Kijk eens wat er gebeurt als je zegt:

'Ik ben zenuwachtig' of    

'Ik ervaar een zenuwachtig gevoel'

In dit voorbeeld is er een verschill tussen zenuwachtig zijn en een zenuwachtig gevoel hebben. Probeer het eens met een eigen voorbeeld. Wat merk je? In de training worden lichaamsgerichte oefeningen aangeboden om bewust te worden van de relatie tussen het lichamelijke signaal en je gevoel. Bijvoorbeeld je merkt op dat de bibbers in je benen horen bij het zenuwachtige gevoel.

In de training kan er samen worden geoefend met focusvaardigheden en stimuleren om het te gebruiken in je dagelijks leven gekoppeld aan jouw persoonlijke ervaring. Theorie wordt afgewisseld met lichaamsgerichte oefeningen in een klein groepje onder begeleiding van een Focusingtrainer.

Resultaat: Je kunt meer rust en ruimte ervaren door gedachten en gevoelens te herkennen en je er niet door te laten besturen. Je hebt geleerd (lichamelijke) signalen te herkennen en ermee om te gaan.

MindfulMove kan worden vervolgd met een Focustraining. Focussers kunnen de MindfulMove training volgen ter bevordering van lichaamsbewustzijn.


*Deelnemers leren om hun moeiljke gevoelens op te merken, te verdragen en er iets goeds mee te doen. Doel is vooral om gezond gedrag ten aanzien van eigen emoties aan te leren. Het doel is ook om opluchting te verkrijgen en om angsten, spanningen en depressieve gevoelens te verminderen.